Μελέτη χαρακτηριστικής καμπύλης πηγής με τη χρήση αισθητήρων Multilog

 

Όνομα_________________________        Τμήμα____

Ημ/νία_____________

 

ΤΑΞΗ: Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας

 

ΛΟΓIΣΜIΚΟ:      DB Lab 3.2 (Multilog)

 

 

 

ΣΤΟΧΟI:  Να αντιληφθούν οι μαθητές:

1.      Με ποιον τρόπο μπορεί να πραγματοποιηθεί διάταξη με την οποία λαμβάνουμε τη χαρακτηριστική καμπύλη πηγής με τη βοήθεια αισθητήρων.

2.      Πώς μεταβάλλεται η πολική τάση της πηγής σε συνάρτηση με την ένταση του ρεύματος που τη διαρρέει.

3.      Να μπορούν να μελετούν το διάγραμμα της χαρακτηριστικής καμπύλης της πηγής και να υπολογίζουν από αυτό την ΗΕΔ και την εσωτερική αντίσταση της πηγής.

 

 

Απαιτούμενα όργανα  

 

 

Μεταβλητή αντίσταση

 

 

 

Πηγή Συνεχούς Ρεύματος 

 

 

 

Αισθητήρες έντασης και τάσης Multilog  

 

 

 

 

 

 

 

Συσκευή Multilog

 

 

 

 

 

Καλώδια για τις συνδέσεις

 

 

 

 

Το κύκλωμα

 

 

 

1.      Θυμηθείτε το πείραμα που έγινε στην τάξη, δείτε τη φωτογραφία του κυκλώματος που χρησιμοποιήσαμε και σχεδιάστε ακριβώς παρακάτω το κύκλωμα, χρησιμοποιώντας απλά σύμβολα, όπως τα βλέπετε στη παράγραφο «Απαιτούμενα όργανα».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.      Παρατηρήστε το διάγραμμα που λάβαμε από τις μετρήσεις Τάσης – Έντασης και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:

 

a.       Πόση είναι η ΗΕΔ της πηγής;

b.      Υπολογίστε από το διάγραμμα την κλίση της «ιδανικής» ευθείας.

c.       Τι εκφράζει η κλίση της «ιδανικής» ευθείας;

d.      Παρατηρήστε την αναγραφόμενη εξίσωση στο κάτω μέρος της σελίδας του διαγράμματος. Ποια σχέση μεγεθών εκφράζει;

e.      Συγκρίνετε την απάντησή σας στο ερώτημα c με το συντελεστή του x  στην εξίσωση αυτή και την απάντησή σας στο ερώτημα a με το σταθερό όρα της εξίσωσης.

f.        Μπορείτε να υπολογίσετε το ρεύμα βραχυκύκλωσης στο κύκλωμα του πειράματος;

Γιάννης Γαϊσίδης
Φυσικός
ΕΚΦΕ ΧΙΟΥ